
DECLARATION OF THE JURY 
 
The Jury of the Prize for Best Investigative Journalism Report on Corruption, awarded 
annually by the Press and Society Institute (IPYS) and Transparency International for 
Latin America and the Caribbean (TILAC), hereby declares: 
  

1. That the jury met in Mexico City from 6 May to 8 May 2005 to review the 
125 pieces from 2004 submitted for the competition from 19 Latin American 
countries.  

 
2. That the jury received numerous pieces of notable journalistic and 
investigative quality. As in previous years, this jury primarily took into account 
the significance of the corruption case investigated and of the information 
revealed, the research efforts on the part of journalist, as well as the quality of the 
presentation and impact of the report’s content.  
 
3. That the jury gives special recognition to the investigative merits of eight 
other pieces, among which figure: 

 
ARGENTINA  
“Jefes y Jefas de Exportación,” by the production team of Telenoche 
Investiga, Canal 13, which showed the use of social programs as a means of 
extortion and buying votes in Argentine provinces.  
BRAZIL  
“Caso Waldomiro,” by Andrei Meireles, Gustavo Krieger, and Diego 
Escosteguy of the magazine Época, which unveiled illegal payments made by 
businessman Carlos Cachoeira to Waldomiro Diniz, president of the state-owned 
company in charge of the Rio de Janeiro lottery and political operator for the 
governing Worker’s Party.  
COLOMBIA 
“Los señores de las tierras,” by Maria Teresa Ronderos, Carlos Eduardo 
Huertas, and César Molinares of the magazine Semana, which revealed the 
appropriation of estates and other properties by paramilitaries. 
COSTA RICA 
“Corrupción alcanza a tres expresidentes,” investigated by Liliana Carranza, 
Pilar Cisneros Gallo, and Ignacio Santos Pasamontes of Telenoticias, Canal 7, 
which addressed the illegal payments made by European companies Alcatel and 
Instrumentarium to former Costa Rican presidents.   
EL SALVADOR 
“Anomalías en licitaciones de COSSAL,” Rafael García of the daily La Prensa 
Gráfica, which revealed irregular contracts tied to the organizers of the XIX 
Central American and Caribbean Games.  
GUATEMALA 
• “Millones de quetzales de impuestos desviados a campañas electorales,” 

presented by Jennyffer Paredes of the daily Prensa Libre, which demonstrated 

���������	����������	
�����
���



that the electoral campaigns of two political parties were financed with state 
funds.  

•  “Así lavó millones la banda de Portillo,” written by Coralia Orantes and 
Carlos Menocal of the daily Siglo XXI, which uncovered the money-
laundering practices of high-level officials linked to former president Alfonso 
Portillo via operations with Banco Crédito Hipotecario Nacional. 

MEXICO 
“Caso Sasayama,” presented by Omar Millán of the daily Frontera, which 
showed how the Baja California State Attorney General’s Office, in an attempt to 
produce immediate results, falsely convicted a citizen of murder.  
PERU 
• “El caso Zevallos o la tentación del narcoestado,” by Fernando Ampuero 

and Miguel Ramírez of the daily El Comercio, which proved airline 
businessman Fernando Zevallos’ ties to drug trafficking.  

• “Caso Bavaria,” by Fernando Ampuero and Pablo O´Brien of the daily El 
Comercio, which revealed the payment of bribes on the part of Colombian 
beer company Bavaria to President Alejandro Toledo’s top aide.  

 
4. That the jury gives special recognition, in the form of a $5,000-prize in each 
case, to two Brazilian investigative reports. One of the reports, “Os homens de 
bens da Alerj,” (Los hombres de bienes de la Asamblea legislativa de Rio de 
Janeiro), which researched the unjustified increase in assets among 27 
congressmen in Rio de Janeiro, was investigated by Angelina Nunes, Alan Gripp, 
Carla Rocha, Dimmi Amora, Flavio Pessoa, Luiz Ernesto Magalhães, and Maiá 
Menezes, from the daily O Globo. The second, “Bolsa Família,” by Eduardo 
Faustini of TV Globo, revealed irregularities in the handling of funds allocated for 
the Brazilian Government’s main social program. The piece investigated by the O 
Globo journalists is an excellent example of how public-access databanks can be 
used to research reports on corruption. Furthermore, the research conducted by 
Faustini shows a high level of professionalism in making use of hidden cameras.  
 

 
5. That the 2004 IPYS-TILAC First Prize, for the sum of US$25,000, goes to the 
series of articles on illegal payments made by two European companies to former 
Central American presidents, authored by the journalists of the daily La Nación of 
Costa Rica Giannina Segnini, Ernesto Rivera and Mauricio Herrera. The diligent 
work of this team was ground-breaking in the discovery of suspicious payments 
made by Finnish company Instrumentarium Medko Medical and French 
corporation Alcatel-CIT to three former presidents: former OAS Secretary-
General Miguel Ángel Rodríguez, former President Rafael Ángel Calderón, and 
former Executive Director of the World Economic Forum José María Figueres. 

 
Mexico City, 9 May 2005 
 
Marcelo Beraba, Gustavo Gorriti, Michael Reid, Gerardo Reyes, Tina Rosenberg 


